Pieņemta 14. sankciju pakotne

2024. gada 26. jūn.

  • linkedin
  • facebook
  • twitter

2024. gada 24. jūnijā tika pieņemts 14. ierobežojošo pasākumu (sankciju) kopums pret Krievijas Federāciju. Sankcijas ir būtiskas starptautiskās drošības sistēmas stiprināšanai, tās ir ieviestas, lai maksimāli palielinātu negatīvo ietekmi uz Krievijas Federācijas ekonomiku, vienlaikus, cik vien iespējams, ierobežojot iespējamo seku ietekmi uz Eiropas Savienības pilsoņiem un uzņēmumiem. Sankciju rūpīga un efektīva izpilde ir būtiskākie faktori, lai novērstu to apiešanu, tāpēc par sankciju neievērošanu uzņēmumi riskē ar atteiktiem maksājumiem, iesaldētiem līdzekļiem, neiespējamību piegādāt vai saņemt preces un pat kriminālatbildību.

Īsumā par būtiskāko 14. sankciju pakotnē.

Pasākumi enerģētikas jomā:

  1. Aizliedz atkaliekraušanas pakalpojumus, tostarp arī palīgpakalpojumus, Eiropas Savienībā pārkraušanas darbību vajadzībām, ja šādus pakalpojumus izmanto Krievijas Federācijas izcelsmes vai no Krievijas Federācijas eksportētas sašķidrinātās dabasgāzes (turpmāk – LNG) pārkraušanai, izņemot gadījumu, kad šāda pārkraušana notiek uz dalībvalstīm.
  2. Aizliedz jaunus ieguldījumus un preču, tehnoloģiju un pakalpojumu sniegšanu LNG projektu pabeigšanai, piemēram, tādu kā Arctic LNG 2 un Murmansk LNG.

Sankciju apiešanas novēršanas pasākumi:

  1. Eiropas Savienības mātes uzņēmumiem ir jādara viss iespējamais, lai nodrošinātu, ka to meitas uzņēmumi trešās valstīs nepiedalās sankciju apiešanā.
  2. Eiropas Savienības fiziskām un juridiskām personām, kas pārdod paaugstināta riska preces un tehnoloģijas, kā uzskaitīts Regulā Nr. 833/2014, trešām valstīm, ir jāievieš riska līmenim atbilstoši pārbaudes mehānismi, kas spēj identificēt un mazināt iespējamo preču reeksportu uz Krievijas Federāciju.
  3. Eiropas Savienības fiziskām un juridiskām personām ar līgumu ir jāaizliedz saviem darījuma partneriem trešās valstīs izmantot vai atļaut izmantot informāciju, kas aizsargāta ar intelektuālā īpašuma tiesībām vai kā komercnoslēpums un tiem nodota saistībā ar kopīgām augstas prioritātes precēm, ko paredzēts pārdot, piegādāt vai eksportēt uz Krievijas Federāciju vai izmantošanai Krievijas Federācijā.

Pasākumi finanšu jomā:

  1. Tiek aizliegts Eiropas Savienības juridiskām personām, kas darbojas ārpus Krievijas Federācijas, tiešā veidā pieslēgties SPFS (Krievijas Federācijas SWIFT analogs) vai līdzvērtīgiem specializētiem finanšu ziņojumapmaiņas pakalpojumiem, ko izveidojusi Krievijas Centrālā banka.
  2. Tiek aizliegts Eiropas Savienības juridiskām personām veikt darījumus attiecībā uz konkrētām sarakstā iekļautām vienībām, kuras SPFS sistēmu izmanto ārpus Krievijas Federācijas. Minētie pasākumi neattiecas uz juridiskām personām, kas iedibinātas un darbojas Krievijas Federācijā, tostarp Eiropas Savienības juridisko personu meitas uzņēmumiem.
  3. Tiek aizliegts politiskajām partijām, fondiem, apvienībām, nevalstiskajām organizācijām, tostarp domnīcām, un mediju pakalpojumu sniedzējiem Eiropas Savienībā tieši vai netieši pieņemt no Krievijas Federācijas finansējumu, ziedojumus vai jebkādus citus ekonomiskus labumus vai atbalstu.

Pasākumi loģistikas/transporta jomā:

  1. Tiek aizliegta piekļuve Eiropas Savienības dalībvalstu ostām un slūžām, kā arī tiek aizliegts plašs pakalpojumu klāsts saistībā ar jūras transportu attiecībā uz konkrētiem kuģošanas līdzekļiem, kuri veicina Krievijas Federācijas spēju karot pret Ukrainu (vēršanās pret ēnu floti).
  2. Tiek ieviesti papildu ierobežojumi attiecībā uz regulāriem un neregulāriem lidojumiem, kad Krievijas Federācijas personas var noteikt pacelšanās vai nolaišanās vietu vai laiku (tostarp brīvdienās un darba sanāksmēs).
  3. Paplašina aizliegumu veikt kravu autopārvadājumus Eiropas Savienībā, tostarp tranzītā Eiropas Savienības uzņēmumiem, kuros 25% vai vairāk pieder kādai Krievijas Federācijas fiziskai vai juridiskai personai.

Pasākumi importa/eksporta jomā:

  1. Nosaka eksporta ierobežojumus papildus 61 vienībai, kas atbalsta Krievijas Federācijas militārrūpniecisko kompleksu Krievijas Federācijas uzsāktajā agresijas karā pret Ukrainu – vienības atrodas dažādās valstīs, tostarp Ķīnā, Kazahstānā, Kirgizstānā, Turcijā un AAE.
  2. Nosaka papildu ierobežojumus tādu preču eksportam, kuras varētu veicināt Krievijas Federācijas rūpniecības jaudas palielināšanu, piemēram, ķīmiskās vielas, tostarp mangāna rūda un retzemju elementi, kā arī plastmasa, rakšanas iekārtas, displeji un elektroiekārtas. Turklāt preču eksporta ierobežojumiem tika pievienotas vēl piecas kopīgas augstas prioritātes preces.
  3. Ievieš papildu ierobežojumus hēlija importam, kas Krievijas Federācijai rada ievērojamus ieņēmumus, tādējādi ļaujot turpināt tās agresijas karu pret Ukrainu.
  4. Ievieš aizliegumu iegādāties, importēt, nodot vai eksportēt Ukrainas kultūras priekšmetus un citas preces, kurām ir arheoloģiska, vēsturiska, kultūras, reta zinātniska vai reliģiska nozīme, ja pastāv pamatots iemesls aizdomām, ka preces ir nelikumīgi izvestas no Ukrainas. Turklāt ievieš aizliegumu sniegt saistītus pakalpojumus.

Pasākumi intelektuālā īpašuma tiesību jomā:

  1. Tiek noteikti ierobežojumi pieteikumu pieņemšanai konkrētu intelektuālā īpašuma tiesību reģistrācijai Eiropas Savienībā, ko iesniedz Krievijas Federācijas fiziskas un juridiskas personas.

Grozījumi attiecībā uz dimantiem:

  1. Tiek precizēts, ka dimantu aizliegums neattiecas uz dimantiem, kas atradās Eiropas Savienībā vai trešajā valstī vai tika pulēti, vai ražoti trešajā valstī pirms Krievijas Federācijas dimantu aizlieguma stāšanās spēkā.
  2. Tiek atļauts uz laiku importēt vai eksportēt juvelierizstrādājumus izsolēm un remontam.
  3. Tiek pagarināts par 6 mēnešiem (līdz 2025. gada 1. martam) pārejas periods, pēc kura dimantu izsekojamība kļūs obligāta.
  4. Tiek noteikts, ka netiešo importa aizliegumu Krievijas Federācijas dimantiem, kas apstrādāti trešās valstīs, izņemot Krievijas Federāciju, uz laiku nepiemēro juvelierizstrādājumiem, kuros ir šādi dimanti, kamēr Padome nav pieņēmusi citādu lēmumu, ņemot vērā rīcību, kas veikta G7 ietvaros, lai īstenotu minēto pasākumu.

Jaunākajās sankcijās noteikti ierobežojoši pasākumi pret vēl 116 fiziskām un juridiskām personām, kas ir atbildīgas par darbībām, ar ko tiek grauta vai apdraudēta Ukrainas teritoriālā integritāte, suverenitāte un neatkarība. Sarakstā iekļautajiem tiek piemērota aktīvu iesaldēšana, un Eiropas Savienības pilsoņiem un uzņēmumiem ir aizliegts tiem darīt pieejamus līdzekļus.

Turklāt tiek atļauts Eiropas Savienības dalībvalstu fiziskām un juridiskām personām saņemt kompensācijas no Krievijas Federācijas fiziskām un juridiskām personām, kas tām nodarījušas zaudējumus.

Tāpat noteikts aizliegums iesaistīties darījumos ar Regulas Nr. 833/2014 XLIII pielikumā uzskaitītajām personām, kas izmanto Krievijas Federācijas šķīrējtiesas procedūru kodeksu, lai apmierinātu ārvalstu jurisdikcijā esošas prasības.

Publikācijas ES Oficiālajā Vēstnesī:

  1. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=OJ:L_202401745 (grozījumi Regulā Nr. 833/2014);
  2. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=OJ:L_202401739 (grozījumi Regulā Nr. 269/2014).

Ja starptautiskās vai nacionālās sankcijas paredz noteiktus izņēmuma gadījumus sankciju izpildē, Finanšu izlūkošanas dienests pēc pamatota rakstveida iesnieguma, ko iesniedzis sankciju subjekts vai persona, kas vēlas veikt darbības, uz kurām attiecināmas sankcijas, var pieņemt lēmumu par šādu izņēmumu piemērošanu jeb lēmumu par atļaujas izsniegšanu. Personām pirms veikt ar sankcijām aizliegtu darbību, ir nepieciešams saņemt šādu atļauju

Seko mums sociālajos tīklos

  • linkedin
  • facebook
  • twitter